7. – 9.klasse
Område i trivselsmålingen | Fokus | Mål | Tiltag |
Social trivsel | Bange for at blive til grin i skolen. | Øge trygheden i klasserne, At eleverne bliver stolte af dem de er, og tilpasse med sig selv. | Energizers, samarbejdsøvelser, at man selv tør være kikset/pinlig, lege og grine,
Forslag om at placere lejrskoler i sensommeren |
Faglig trivsel | Hvis jeg bliver forstyrret i undervisningen, kan jeg hurtigt koncentrere mig igen. |
Få afklaret hvordan de egentlig oplever graden af forstyrrelser. Øge bevidstheden om klasserummet som fælles arbejdsrum.
|
Klassesamtale – konfrontere dem med resultat af målingen. Hvad kan være en forstyrrelse i undervisningen, hvordan kan man komme videre.
Punkt i samtalearket til forårets skole-hjem-samtaler. |
Støtte og inspiration | Medbestemmelse. | Begrebsafklare ”medbestemmelse”, skabe bevidsthed om hvad medbestemmelse kan og ikke kan, og synliggøre elevmedbestemmelsen når den er der
|
Hvad er medbestemmelse i undervisningen?
Har du eksempler på, at der har været medbestemmelse i undervisningen? Har du eksempler på situationer, hvor du ikke har haft medbestemmelse? Har du nogle områder, hvor du kunne ønske dig mere medbestemmelse? Eksempler på medbestemmelsen: Evalueringer er til, for at vi kan ændre/justere i fællesskab, planlægning af aktiviteter til fester og på lejr, skolens elevråd |
Ro og orden | Hvis der er larm i klassen, kan lærerne hurtigt få skabt ro. | At blive klogere på, hvordan klassen og den enkelte oplever graden af uro.
|
Klassesamtale med afsæt i trivselsmålingens resultater.
Punkt på forårets skole-hjem-samtaler |